Viata in Balcani: Skopje, Macedonia (1)

Spread the love!

Atunci cand ne-am hotarat sa mergem in Skopje pentru vacanta de iarna, niciunul dintre noi nu s-a gandit ca o sa fie atat de..aventuros. A fost o alegere pe moment – cel putin pentru mine – si ma bucur ca o decizie spontana s-a tranformat intr-o vacanta frumoasa, plina de emotii, nerabdare, surprize si..istorie. O saptamana petrecuta in Sud-Estul Europei, mai exact in Macedonia, si parca ajungi sa „simti” istoria lor, sa intelegi si mai bine motivul conflictelor duse acolo de-a lungul anilor, sa-ti clarifici anumite lucruri, si sa realizezi ca viata in Balcani poate fi linistita.

Skopje

Drumul cu masina

Anul trecut, exact pe vremea asta, cand ne intorceam de la Viena, imi spuneam ca nu mai vreau sa merg la drum lung cu masina, si asta din cauza oboselii si a plictiselii – sa mergi pe autostrada sute de kilometrii nu e deloc placut, oricat de draguta ar fi compania :). Conform calculelor noastre, pana in Skope ar fi trebuit sa facem undeva la 9 ore, si nu 12 sau 16 cum s-a intamplat de fapt, si asta pentru ca drumul prin Bulgaria s-a dovedit a fi un traseu anevoios. Intr-adevar, am avut un GPS „posedat” (cum ar spune Oana) care ne-a dus prin cele mai pustii locuri din Bulgaria, incat tot drumul m-am simtit intr-un labirint la capatul caruia simteam ca nu o sa mai ajungem.

Rezultatul? Dupa vreo 2 ore de mers aiurea, prin camp si sate care pareau parasite, am ajuns la granita cu Serbia, in loc de Macedonia. Ce-i drept, alfabetul chirilic, si faptul ca ne aflam intr-o zona unde statele fostei Yugoslavii sunt precum judetele din Romania- acum esti in Bulgaria, imediat in Serbia sau Kosovo – ne-a cam bulversat.

Prin urmare, a trebuit sa facem cale intoarsa, „salvarea” noastra fiind Google Maps pe care l-am activat si care ne-a adus acolo unde trebuia sa ajungem de la inceput: Skopje.

Oamenii din Skopje

Cu o populatie in jur de 500.000 de locuitori, capitala Macedoniei, este un oras cat se poate de linistit, curatel, aerisit, dar cel mai important, locuit de oameni primitori. Macedonenii sunt efervescenti, petrecareti, amabili, saritori si dornici sa ajute, chiar daca nu cunosc o boaba de engleza, iar singurul mod in care te poti intelege cu ei este prin semne. De asemenea, strazile mi s-au parut populate de oameni tineri si eleganti – cum ar spune George, in sensul ca sunt mai bine imbracati decat la noi.

Multa carne si „bread sticks”

Nu stiu cat de sportivi sunt locuitorii din Skopje, dar faptul ca preparatele lor culinare se bazeaza in principiu pe carne, iar portiile de mancare sunt foarte mari, ma gandesc macar ca au un metabolism bun. Din preparatele traditionale am incercat pljeskavica –  un fel de hamburger cu carne de miel, burek – placintele cu diferite umpluturi, chips-uri din dovlecei servite cu smantana, mici macedoneni care sunt mult mai subtiri si se servesc cu ardei iute si ceapa, si ne-am indragostit de bread sticks-urile cu susan care se prepara in bucataria interna si pe care iti vine sa le mananci non-stop. Ele sunt vinovate si de kilogramele in plus cu care m-am intors :). La capitolul bauturi, Rakia si Skopsko au fost preferate de prietenii mei, primul fiind un fel de tuica, cel de-al doilea, berea traditionala din Skopje.

Ce poti vizita?

Noi am avut la dispozitie trei zile in care sa ne plimbam prin Skopje, timp in care am reusit sa vedem mare parte din oras. Capitala Macedoniei este traversata de raul Vardar, pe malul caruia se intalta maret cateva cladiri care impresioneaza prin „gradomania” lor: Teatrul din Skopje, Muzeul de Arheologie, Muzeul de Istorie sau, mai bine zis, Museum of the Macedonian Struggle for Statehood and Independence, cel mai bine amenajat muzeu pe care l-am vazut pana acum, unde cele mai importante momente din istoria Macedoniei sunt transpuse in realitate prin scenete si statui din ceara, totul cat se poate de amanuntit.

Se pare ca aceste constructii fac parte dintr-un proiect mai amplu, inceput in 2010, denumit foarte sugestiv „Skopje 2014” prin care guvernul macedonean isi „demonstreaza” cu tarie nationalismul in fata grecilor si albanezilor prin incercarea de a „infrumuseta” centrul orasului. Nu stiu cat de mult a reusit, intrucat, din punctul meu de vedere, arhitectura lasa de dorit, se vede ca totul este fortat si mult prea „inghesuit”, desi nu contest valoarea culturala a institutiilor. In plus, in aceeasi ordine de idei, la tot pasul te „intalnesti” cu statui, mai mici sau mari, unele de-a dreptul colosale, care cred ca au acelasi scop.

Inaugurat in 2011, Centrul Memorial al Holocaustului Evreilor din Macedonia este situat in aceeasi piateta si este dedicat celor 7000 de evrei din Macedonia care au fost persecutati pe teritorul tarii. De aici poti urca usor, usor, spre Bazar unde influenta otomana isi face simtita prezenta – majoritatea magazinelor sunt ticsite cu aur, haine din piele si blana, dulciuri traditionale si multe antichitati; din in loc se mai zareste o cofetarie sau o frizerie de pe vremea bunicii. Cateva stradute din Bazar te indreapta catre Moscheea Mustapha Pasha care pare a fi cea mai importanta din Skopje, desi in oras se mai zaresc si alte astfel de lacasuri de cult. Iar daca va doriti sa admirati panorama orasului, trebuie sa ajungeti la Fortareata Kale situata pe cel mai inalt deal din Skopje.

Tot in Orasul Vechi se afla si Galeria Nationala de Arta, in timp ce, traversand raul Vardar pe Podul de Piatra (Stone Bridge) veti putea merge la Casa Memoriala Maica Teresa. Spre surprindere mea, Maica Teresa s-a nascut la Skopje si a trait acolo pana la varsta de 18 ani cand a plecat in India unde a desfasurat o multime de acte de caritate. Aceasta a primit Premiul Nobel pentru Pace in anul 1979.

Ce am mai aflat despre Skopje:

–         In Skopje traieste cea mai mare comunitate autonoma de tigani din lume – Shutka.

–         Dupa ora 19:00 sau 21:00 (in functie de sezon) nu poti cumpara alcool din hipermarket-uri.

–         Nu se fumeaza in incinta niciunui local, nici macar club 😉

–         Transportul in comun este asigurat de autobuze supraetajate, asemenea celor turistice.

–         Lantul de restaurante McDonald’s din Macedonia, si automat din Skopje, a fost inchis definitiv din motive care nu au fost facute publice.

–         Poate cea mai funny situatie de pana acum a fost cand ne-am dat seama ca macedonenii sarbatoresc Craciunul si Revelionul pe rit vechi, adica in ianuarie; astfel, am fost printre putinele persoane din oras care, pe data de 31 Decembrie, au ciocnit un pahar de sampanie in cinstea Noului An :).

In Macedonia se folosesc dinarii, 100 de dinari fiind echivalentul a 7 lei – dupa cum am calculat noi. In plus, mancarea si bautura mi s-au parut mai ieftine ca la noi, o portie „zdravana” de mancare la restaurant costand undeva in jur de 150-200 de dinari, iar o bere 60-70 dinari.

Pe scurt, m-as mai intoarce in Balcani, urmatoarele pe lista mea fiind Belgrad si Sarajevo, cu o singura conditie: un GPS cu harti updatate 🙂

p.s. multumesc Calatoriile lui Humelnicus pentru cele mai frumoase fotografii din vacanta 🙂